کاربران سایت خود را بشناسید

یک طراحی سایت حرفه ای در گرو شناخت مناسب از کاربران سایت می باشد. برای اینکار می توانید از تحقیقات صورت گرفته قبلی بهره بگیرید و یا اینکه رفتار آنها را مورد نظر سنجی قرار دهید.

اهمیت این موضوع بسیار بالا می باشد و در حقیقت شما باید این کار را قبل از اتمام طراحی سایت و کدنویسی انجام بدهید. برای درک بیشتر از کاربران سایت، به اطلاعاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، نیاز پیدا می کنید:

 

• نمایه کاربر

نمایه کاربر کمک بسیار زیادی در شناخت کاربران و نیاز آن ها می کند، شما با شناخت کاربران می توانید سایت خود را طوری طراحی کنید که رضایت کاربران را به حداکثر برساند.

در ادامه سوالاتی ذکر شده است که شما باید هنگام طراحی سایت، به آنها پاسخ بدهید:

– نسبت جنس کاربران شما چگونه است؟ عمده کاربران مرد هستند یا زن؟ یا نسبت مساوی دارند؟

– گروه سنی کاربران سایت کدام است؟

– چقدر تجربه وبگردی و تکنولوژی های مرتبط با آن را دارند؟

– معمولاً کجا از اینترنت استفاده می کنند؟ خانه یا محل کار؟

– معمولاً علاقه به خرید چه کالاهایی را دارند؟

– به دنبال چه اطلاعاتی در اینترنت می گردند؟

– کجا زندگی می کنند؟

– درآمد آنها به ازای هر خانوار چقدر در سال است؟

 

اگر اطلاعاتی در مورد آنها پیدا نکردید، می توانید از داده های آماری بازاریابی که قبلاً در این زمینه تهیه شده است، استفاده کنید، البته این اطلاعات معمولاً پولی است!

کاربران در طراحی سایت

 

• ŸLike ها و DisLike های کاربران

در هنگام طراحی سایت فرآیند LIKE و DisLike را برای کاربران فراهم کنید.

یکی از مواردی که شما را در طراحی سایت راهنمایی می کند، رفتار شناسی کاربران در سایت های رقبا می باشد، بررسی کنید که آنها چه مواردی را در سایت رقبایتان like کرده اند و یا برعکس چه مواردی را دوست نداشته اند؟ این یک برتری برای شما است، زیرا شما در هنگام طراحی سایت اطلاعاتی را در دست دارید که رقبایتان در هنگام طراحی آنها را در اختیار نداشته اند.

همچنین ایده های رقبایتان را در جمع آوری علاقه آنها تکرار کنید، مگر اینکه این ایده ها مشمول قانون انحصار اختراع باشد و یا به هر دلیل قانون کپی رایت شما را محدود کرده باشد!

 

• تنظیمات کاربر

بررسی کنید که چه امکاناتی را در هنگام طراحی سایت باید برای کاربران خود فراهم کنید تا آنها را راضی کند. آیا کاربران شما وجود سرگرمی در سایت را دوست دارند؟ به سرعت دانلود اهمیت نمی دهند؟! یا آنها ترجیح می دهند امکانات سرگرم کننده در سایت کم باشد اما در عوض سرعت بارگذاری و دانلود سایت بالا باشد؟

طراحی سایت خود را بر اساس علاقه مندی های کاربران خود انجام دهید تا آنها سایت شما را به سایت رقبا ترجیح بدهند.

کاربران در طراحی سایت

 

• عادت های کاربران

هر شخصی در استفاده از وب عادت های خاصی دارد، اگر شما عادت های کاربران خود را شناسایی کنید و آنها را در طراحی سایت اعمال کنید، دارای یک برتری دیگر نسبت به رقبای خود خواهید بود.

بعضی از عادت های کاربران:

– بعضی از کاربران صفحات وب شما را کنکاش می کنند.

– بعضی از کاربران مستقیماً گزینه مورد نظر خود را جستجو می کنند.

– بعضی از کاربران دوست دارند با سایت شما همانند کاتالوگ برخود کنند و آن را ورق بزنند تا به گزینه مورد نظر خود برسند (منظور از ورق زدن این نیست که سایت خود را طوری طراحی کنید که همانند دموهای فلش ورق بخورد، منظور همان لینک های درختی می باشد).

 

• سیستم کاربری موجود را تغییر دهید

یکی از مهمترین عوامل در طراحی سایت، توجه به نیاز کاربران در طراحی سیستم کاربری می باشد، این بخش همیشه باید کارآمد باشد، برای کاربران شما بسیار رضایت بخش تر خواهد بود که سایت شما جواب نیاز های آنها را در خود سایت بدهد تا اینکه تلفن را بردارند و آن را از کارشناسان شما بپرسند: «شما نفر صدم در صف انتظار می باشید»!!!

یا اینکه در نظر بگیرید که کابران شما در هر لحظه بتوانند فرآیند خرید و ارسال محصول خود را از لحظه ثبت سفارش تا لحظه تحویل رسد کنند، کاری که به آن tracking گفته می شود. این مسئله چقدر برای کاربران شما لذت بخش است که درک کنند سایت طوری طراحی شده که آنها را در جریان ریز فعالیت های مرتبط با او قرار دهد؟!

کاربران در طراحی سایت

 

پس در طراحی سایت از امکانات کاربردی برای کاربران بیشتر استفاده کنید، یک کلام، آنها را راضی نگاه دارید!