پنج قدم طلایی در طراحی وبسایت

در دنیای امروز وبسایت ها اولین چیزی هستند که شما را به مشتریان می شناسانند، اما متأسفانه علیرغم شناخته شدن اهمیت این مقوله، باز هم بسیاری از مردم نقشه مناسبی برای وبسایت خود ندارند.

شاید بهتر باشد هنگام طراحی وبسایت خود سوالاتی که در ادامه مطرح می شود را از خود بپرسید:

طراحی سایت

 

– چگونه مردم را به سمت وبسایت خود راهی کنیم؟

در پاسخ به این سوال بهتر است سوال دیگری از خود بپرسید و آن هم این می باشد که « از چه تکنیک های بازاریابی برای جذب بازدید کننده استفاده کنیم؟ » ، آیا این روش ها برای موتورهای جستجو بهینه است؟ آیا پرداخت کلیکی جواب می دهد؟ شبکه های اجتماعی چطور هستند؟ روابط عمومی چطور؟ این موضوع بسیار مهم است و باید برای آن در هنگام طراحی سایت و حتی بعد از آن برنامه ریزی کرد. پس سعی کنید بهترین شیوه ها را با در نظر گرفتن میزان بودجه خود برای جذب بازدید کننده انتخاب کنید.

 

– مخاطبین سایت چه کسانی هستند؟

تنها چند ثانیه کوتاه پس از ورود مخاطبین به سایت شما، آنها باید راهنمایی شوند، در واقع آن ها حوصله ندارند تا دائم در سایت شما بچرخند تا نیاز خود را پیدا کنند و سریعاً باید آن ها را مسیر دهی کنید؛ آیا به اطلاعات بیشتر نیاز دارند؟ آیا نیاز به ثبت نام دارند؟ مرحله بعدی چیست؟

زمانی که شما بدانید مخاطبین سایت شما چه کسانی هستند، بهتر می توانید آن را راهنمایی کنید و نیاز آن ها را در هنگام طراحی سایت تعبیه کنید. البته لازم به تذکر است که از شلوغ کردن سایت خود پرهیز کنید، این کار سایت شما را زشت می کند و مخاطب را نیز سر در گم می کند، سعی کنید روی نکات کلیدی که مورد نیاز بخش عمده مخاطبین سایت است، تمرکز داشته باشید. اما راه دستیابی به سایر بخش ها که مستقیماً در دسترس نیستند هم باید به وضوح تعبیه شده باشد.

 

– مخاطبین وبسایت چه سوالاتی ممکن است داشته باشند؟

آیا من در مکان درستی هستم؟ چگونه به بهترین شکل با محصولات و سرویس های شما آشنا شوم؟ چگونه در مورد سرویس ها و سابقه کمپانی بیشتر اطلاعات کسب کنم؟

سعی کنید به سوالاتی که احتمال می رود مشتریان سایت شما بپرسند، قبل از آنکه آن را به رویتان بزنند، پاسخ دهید. برای مثال وقتی شما به عنوان فروشنده یک محصول در صنعتی کاملاً شناخته شده هستید، ممکن است بسیاری از بازدید کنندگان برای خرید آن محصول خاص به سایت شما سر بزنند، پس شما باید شرایطی را فراهم کنید که مشتری از هر صفحه ای از سایت بتواند به سرعت خود را به صفحه محصول مورد نظر برساند و محصول را با جزئیاتی از قبیل عکس، توضیح و قیمت مشاهده کند. در واقع باید قبل از اینکه مشتری بگوید چگونه بخرم؟ شما باید راه خرید را به او نشان دهید.

در این میان از ارزش قدرتمند متن ها غافل نشوید، کلمات کلیدی مناسب بسیار مهم و راهگشا هستند.

 

– چه کاری از مخاطبین خود نیاز دارید؟

آیا انتظار دارید که آن ها تلفن را بردارند و با شما تماس بگیرند؟ به شما ایمیل بزنند؟ برای بعضی کارها ثبت نام کنند؟ محصولات را آنلاین خریداری کنند؟  یک وبسایت خوب ترافیک ورودی خود را به سمت مسیرهای دلخواه خود هدایت می کند؛ اگر شما فروشنده محصولی هستید، مشتری را متقاعد کنید که آن محصول خوب است و آن را بخرد، اما ضمناً فرآیند خرید را هم در هنگام طراحی سایت برای او تسهیل کنید. اگر طرح های تخفیفی دارید آن را به خوبی برای مشتریان خود توضیح دهید و به آن ها نشان دهید که چطور و چگونه می توانند از آن سود ببرند.  این کارها را بصورت روشن و واضح و البته مختصر انجام دهید، بازدید کننده را گیج نکنید!

 

– بازدیدکنندگان سایت من چه قابلیت های را دوست دارند؟

به این نکته مهم توجه کنید که درصد زیادی از بازدید کنندگان سایت شما، مشتری نیستند. بر اساس آما تنها یک درصد از بازدیدکنندگان اینترنتی پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند، این بدان معنی می باشد که از هر 100 نفری که به سایت شما سر می زنند، تنها یک نفر با شما تماس می گیرد، ثبت نام می کند و یا خرید می کند! شما باید این نکته را کشف کنید که بازدید کنندگان سایت شما چه روشی را برای ارتباط ترجیح می دهند و آن را به آنها بدهید: ایمیل، یک بلاگ، شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، لینکداین، گوگل و یا روش های خوب دیگر…

تعامل با بازدیدکنندگان بسیار مهم است، بسیاری از بازدیدکنندگان در بازدید اول خود خرید نمی کنند. با در نظر گرفتن هدف مشتری، آن ها را وادار به بازگشت در سایت خود کنید و با ارائه یک فروشگاه بی نظیر از هرآنچه که می خواهند، از آن ها پذیرایی کنید. برای تعامل با کاربران حرفه ای اینترنت که در شبکه های اجتماعی حضور دارند، در این شبکه ها حضور فعال داشته باشید و با ذکر دلیل های موجه آن ها را ترغیب به بازگشت به سایت خود کنید.

تنها با تعامل مستمر با بازدیدکنندگان است که می توانید آن ها را به حضور در سایت ترغیب کنید.