لوله پلی اتیلن جهت مصارف گازرسانی

لوله و اتصالات پلی اتیلن برای مصارف گازرسانی باعث کاهش هزینه و زمان اجرای پروژه‌های گازرسانی در سطح کشور شده است. لوله پلی اتیلن گازرسانی  با استانداردهایی بسیار بالاتر از استاندارد ارائه شده توسط شرکت گاز و اداره استاندارد ایران تولید می‌شود.

آغاز استفاده از لوله‌های پلی اتیلن تحت فشار، از اوایل سال 1950 میلادی بوده است. از جمله کاربری‌های این لوله‌ها ( لوله پلی اتیلن )، انتقال آب، مواد شیمیایی، سیالات خنک کننده و گرم کننده، گازها، هوای فشرده و سیستم‌های آتش نشانی، چه در روی زمین و چه در زیر زمین است.

از اولین موارد کاربرد لوله پلی اتیلن (با دانسیته متوسط) در زمینه انتقال گاز بوده است که از سال 1960 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر بیش از 90% خطوط انتقال گاز ایالات متحده و کانادا از مواد پلاستیکی است که 99% آن نیز از جنس پلی اتیلن است. لوله های پلی اتیلن در شبکه های انتقال گاز نه تنها در آمریکای شمالی، بلکه در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند.

اتصالات مورد استفاده در شبکه ‌گازرسانی و برای لوله پلی اتیلن گازرسانی از اتصالات الکتروفیوژن می‌باشد. اتصالات الکتروفیوژن از انواع اتصالاتی است که در خطوط لوله انتقال گاز و خطوط آبرسانی قابل استفاده است. جوش الکتروفیوژن و اتصالات آن به علت ایمنی بسیار بالا تنها نوع اتصال مورد تأیید استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز است. همچنین تجربه نشان داده است که اتصال لوله‌های پلی اتیلن با جنس‌های مختلف پلی اتیلن نیز در این روش مقدور است. در کنار ایمنی آن، از دیگر مزایای این روش در سرعت بالا و تمیزی اتصال است.

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن گازی

  1. قابلیت اتصال آسان
    لوله پلی اتیلن قادر به اتصال جوشی است، به طوری که اتصالات به وجود آمده نه تنها به استحکام خود لوله هستند، بلکه در برخی موارد از خود لوله نیز مستحکم ­تر می­‌باشند. از آنجایی که عمده نقطه ضعف خطوط تحت فشار محل اتصالات است، می‌توان نتیجه گرفت که اتصالات پلی اتیلن در مقایسه با سایر مواد از استحکام مناسب‌تری برخوردارند.
  2. قابلیت انعطاف
    لوله پلی اتیلن تا حدود 25 برابر قطر لوله قابل خم شدن است. این مسأله باعث می‌شود در بسیاری از موارد برای تغییر زاویه خط لوله نیازی به استفاده از اتصالات نباشد. از سوی دیگر انعطاف پذیری لوله پلی اتیلن استفاده از آن را در مناطق زلزله خیز توجیه پذیرتر می‌کند.
    انعطاف پذیری لوله پلی اتیلن یکی از مهم ترین مزایای لوله پلی اتیلن است که باعث بکار بردن این لوله‌ها به عنوان لوله گازرسانی میشود.
  3. مزایای نصب
    روش‌های نصب بی‌نظیری که به خاطر انعطاف پذیری و اتصالات بدون نشتی لوله های پلی اتیلنی قابل استفاده‌اند، استفاده از این لوله‌ ها را در مقایسه با لوله‌ های فولادی از نظر اقتصادی و فنی توجیه پذیرتر است و باعث صرفه جویی زیادی در هزینه و زمان می‌شود.
  4. مقاومت در مقابل خوردگی و اثر مواد شیمیایی
    لوله پلی اتیلن گازرسانی از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی برخوردارند و در مقابل ترکیبات فعال گاز و سایر ترکیبات شیمیایی بسیار مقاوم می‌باشند.
  5. عمر طولانی، دوام و کاهش هزینه ها
    عمر کاری لوله‌های پلی اتیلن بین 50 تا 100 سال برآورد می‌شود و این به معنای کاهش هزینه‌ های جایگزینی برای طولانی مدت است. از سوی دیگر هزینه کارگزاری، نصب و نگهداری این محصول نسبت به سایر محصولات بسیار توجیه پذیر و پایین می‌باشد.

کاربرد لوله پلی اتیلن گازرسانی

با توجه به مشخصات گاز طبیعی استفاده از لوله‌ های پلی اتیلن در سیستم‌ های انتقال گاز یکی از اولین کاربردهای این لوله در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می‌باشد. به هر حال در بسیاری از سیستم‌ های انتقال گاز از سال 1960 از این نوع لوله‌ ها استفاده شده است که می‌تواند دلیل معتبری بر کیفیت و قابل اطمینان بودن لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن می‌باشد. امروزه، بیش از 90٪ از لوله‌های نصب شده برای توزیع صنعت گاز طبیعی در آمریکا و کانادا از لوله‌های پلاستیکی استفاده شده است، که 99 درصد از آنها از جنس پلی‌ اتیلن می‌باشد .